TJRU
Талабот ба маводи таблиғотӣ

Муқаррароти умумӣ
Талаботи мазкур ҳангоми ҷойгиркунии реклама бо Истифода аз Маҳсулоти 2ГИС, ки дар ҳудуди Ҷумҳурии Тоҷикистон татбиқ карда мешаванд, ҳатмӣ мебошанд.
Муносибатҳои вобаста ба истеҳсол ва паҳнкунии реклама дар ҳудуди Ҷумҳурии Тоҷикистон Бо Қонуни ҷумҳурии Тоҷикистон аз 1 августи соли 2003 № 34 Дар бораи реклама (минбаъд Қонун дар бораи реклама), Қонуни Ҷумҳурии Тоҷикистон аз 5 октябри соли 2009 № 553 Дар бораи забони Давлатии Ҷумҳурии Тоҷикистон, Қонуни Ҷумҳурии Тоҷикистон аз 22 июни соли 2023 № 1968 дар бораи системаи иҷозатдиҳӣ, Қонуни Ҷумҳурии Тоҷикистон аз 2 январи соли 2018 № 1484 дар Бораи маҳдуд кардани истифода танзим карда мешаванд маҳсулоти тамоку ва дигар санадҳои қонунгузории Ҷумҳурии Тоҷикистон.
Дар Қонуни реклама мафҳумҳои асосии зерин муқаррар карда шудаанд:
  1. реклама - иттилооте, ки дар ҳама гуна шакл, бо ерии ҳама гуна воситаҳо дар бораи шахси воқеӣ е ҳуқуқӣ, молҳо, ғояҳо ва кӯшишҳо (иттилооти таблиғотӣ) паҳн карда мешавад, ки барои доираи номуайяни шахсон пешбинӣ шудааст ва барои ташаккул е нигоҳ доштани таваҷҷӯҳ ба шахсони воқеӣ ва ҳуқуқӣ, молҳо, ғояҳо ва кӯшишҳо ва мусоидат ба фурӯши молҳо, ғояҳо ва кӯшишҳо пешбинӣ шудааст;
  2. фаъолияти рекламавӣ - маҷмӯи амалҳои рекламадиҳанда, рекламасоз ва рекламапаҳнкунанда барои ҷалби таваҷҷӯҳи истеъмолкунандаи реклама ба объекти реклама;
  3. объекти реклама - мол, воситаи фардикунонии он, истеҳсолкунанда е фурӯшандаи мол, натиҷаҳои фаъолияти зеҳнӣ е чорабинӣ (аз ҷумла мусобиқаи варзишӣ, консерт, озмун), ки барои ҷалби таваҷҷӯҳ ба он реклама равона карда шудааст;
  4. рекламаи номатлуб - рекламаи беинсофона, нодуруст, ғайриахлоқӣ, ошкоро бардурӯғ, пинҳонӣ ва дигар, ки дар он вайрон кардани талабот ба мундариҷа, вақт, ҷой ва тарзи паҳнкунии он, ки қонунгузории Ҷумҳурии Тоҷикистон муқаррар кардааст, роҳ дода шудааст;
  5. контрреклама- рад кардани рекламаи номатлуб, ки бо мақсади бартараф кардани оқибатҳои он паҳн карда мешавад;
  6. рекламадиҳанда- шахси воқеӣ е ҳуқуқӣ, ки бо фармоиши ӯ реклама сохта ва паҳн карда мешавад;
  7. рекламасоз- шахси воқеӣ е ҳуқуқӣ, ки маълумоти рекламавиро пурра е қисман ба шакли омодаи паҳнкунӣ мерасонад;
  8. рекламапаҳнкунанда - шахси воқеӣ е ҳуқуқӣ, ки ҷойгиркунӣ е паҳнкунии иттилооти рекламавиро тавассути пешниҳод, истифодаи молу мулк, аз ҷумла воситаҳои техникии радио, телевизион, инчунин каналҳои алоқа, вақти эфирӣ ва истифодаи дигар воситаҳо амалӣ менамояд;
  9. истеъмолкунандагони реклама -  шахсони воқеӣ е ҳуқуқӣ, ки реклама ба онҳо маълум карда мешавад.
Мутобиқи моддаи 5 Қонуни реклама ва Қонуни Ҷумҳурии Тоҷикистон аз 5 октябри соли 2009 № 553 "дар бораи забони Давлатии Ҷумҳурии Тоҷикистон" реклама дар ҳудуди Ҷумҳурии Тоҷикистон бо забони давлатӣ ва инчунин бо ихтиери рекламадиҳандагон бо забонҳои дигар паҳн карда мешавад. Ин муқаррарот ба пахши радио, пахши телевизионӣ ва нашрияҳои чопӣ, ки танҳо бо забони давлатӣ, забонҳои халқҳои дар қаламрави Ҷумҳурии Тоҷикистон зиндагӣкунанда ва забонҳои хориҷӣ, инчунин ба тамғаҳои молии ба қайд гирифташуда (нишонаҳои хизматрасонӣ) татбиқ карда намешаванд.
Дар асоси моддаи 5 қонуни реклама, реклама набояд шаҳрвандонро ба зӯроварӣ, таҷовуз, ба вохима андозад, инчунин ба амалҳои хатарнок, ки метавонанд ба ҳает ва саломатии шахсони воқеӣ зарар расонанд е ба амнияти онҳо таҳдид кунанд, инчунин ба шуури инсон беихтиер таъсир расонанд.
Истеҳсол, ҷойгиркунӣ ва паҳнкунии таблиғоте, ки талаботи қонунгузории Ҷумҳурии Тоҷикистонро дар соҳаи ҳифзи муҳити Зист вайрон мекунад, иҷозат дода намешавад.
Дар асоси моддаи 5 қонуни реклама молҳои сертификатсияшаванда бояд бо қайди "сертификатсияи ҳатмӣ" ҳамроҳ карда шавад.
Дар асоси моддаи 10 Созишнома дар бораи ҳамкории давлатҳои иштирокчии ИДМ дар соҳаи танзими фаъолияти рекламавӣ рекламаи фаъолиятҳое, ки иҷозати махсуси рекламаро талаб мекунанд, дар сурати мавҷуд набудани чунин иҷозат, инчунин рекламаи молҳои барои истеҳсол ва фурӯш манъшуда манъ аст.
Дар асоси моддаи 6 қонуни реклама рекламаи номатлуб манъ аст, реклама ҳамчун рекламаи номатлуб эътироф карда мешавад, ки:
 -шахсони воқеӣ ва ҳуқуқиро, ки аз молҳои таблиғотӣ истифода намебаранд, беэътибор мекунад;
- муқоисаи нодурусти молҳои таблиғшаванда бо молҳои (молҳои) дигар шахсони воқеӣ ё ҳуқуқиро дар бар мегирад, инчунин изҳорот, тасвирҳоеро дар бар мегирад, ки шаъну шараф ё обрӯи тиҷоратии рақибро (рақибон)бад мекунанд;
- истеъмолкунандагонро нисбат ба молҳои таблиғшаванда тавассути тақлид (нусхабардорӣ е тақлид) - и лоиҳаи умумӣ, матн, формулаҳои таблиғотӣ, тасвирҳо, эффектҳои мусиқӣ е садоӣ, ки дар таблиғи молҳои дигар истифода мешаванд е тавассути сӯиистифода аз эътимоди шахсони воқеӣ е надоштани таҷриба, дониш, аз ҷумла дар робита ба набудани қисми зиеди иттилоот дар таблиғ гумроҳ мекунад.
Дар асоси моддаи 7 қонуни реклама рекламаи нодуруст иҷозат дода намешавад, ки рекламаро дар назар дорад, ки дар он маълумоти нодуруст дар бораи:
- хусусиятҳои мол, аз қабили табиат, таркиб, усул ва санаи истеҳсол, таъинот, хосиятҳои истеъмолӣ, шартҳои татбиқ, мавҷудияти сертификати мутобиқат, аломатҳои сертификатсия ва аломатҳои мутобиқат ба стандартҳои давлатӣ, миқдор, ҷои пайдоиш;
- мавҷудияти мол дар бозор, имконияти хариди он дар ҳаҷм, вақт ва макони зикршуда;
- арзиши (нархи) мол дар вақти паҳнкунии реклама;
- шартҳои иловагии пардохт, интиқол, мубодила, баргардонидан, таъмир ва нигоҳдории мол;
- ӯҳдадориҳои кафолатӣ, мӯҳлати хидмат, мӯҳлати истифода;
- ҳуқуқ ба истифодаи рамзҳои давлатӣ, инчунин рамзҳои ташкилотҳои байналмилалӣ;
 эътирофи расмӣ, гирифтани медалҳо, ҷоизаҳо, дипломҳо ва дигар мукофотҳо;
- пешниҳоди маълумот дар бораи роҳҳои хариди силсилаи пурраи мол, агар мол қисми силсила бошад;
 натиҷаҳои тадқиқот ва озмоишҳо, истилоҳҳои илмӣ, иқтибосҳо аз нашрияҳои техникӣ, илмӣ ва дигар нашрияҳо;
- маълумоти оморӣ, ки набояд дар шакли муболиғаомези асоснокии онҳо пешниҳод карда шаванд;
- истинодҳо ба ҳама гуна тавсияҳо е тасдиқи шахсони воқеӣ е ҳуқуқӣ, аз ҷумла тавсияҳои кӯҳна;
-истифодаи истилоҳҳо дар дараҷаи олӣ, аз ҷумла тавассути истифодаи калимаҳои бемисл, беҳтарин, мутлақ, ягона, рақами 1, сифати олӣ ва ғайра, агар онҳоро бо ҳуҷҷат тасдиқ кардан ғайриимкон бошад;
 -истифодаи истилоҳи муқоисавии объекти рекламадиҳандаи дараҷаи паст, аз ҷумла ҳангоми истифодаи калимаҳои нархи пасттарин, арзонтарин ва ғайра, дар сурати имконнопазирии тасдиқи онҳо аз рӯи ҳуҷҷат;
- муқоиса бо дигар мол (мол), инчунин ҳуқуқ ва муқаррароти дигар шахсони воқеӣ е ҳуқуқӣ;
- истинод ба ягон кафолат ба истеъмолкунандаи молҳои эълоншуда; андозаи воқеии талабот ба мол;
- маълумот дар бораи худи рекламадиҳанда.
Дар асоси моддаи 8 қонуни реклама рекламаи ғайриахлоқӣ рекламае, ки:
- дорои маълумоти матнӣ, визуалӣ, садоӣ мебошад, ки меъерҳои умумиқабулшудаи инсоният ва ахлоқро тавассути истифодаи калимаҳои таҳқиромез, муқоисаҳо, тасвирҳо нисбат ба нажод, миллат, касб, категорияи иҷтимоӣ, гурӯҳи синну сол, ҷинс, забон, эътиқоди динӣ, фалсафӣ, сиесӣ ва дигар эътиқоди шахсони воқеӣ вайрон мекунад;
 объектҳои санъатро, ки дороии фарҳангии миллӣ е ҷаҳонро ташкил медиҳанд, бадном мекунад;
- рамзҳои давлатӣ, асъори миллии Ҷумҳурии Тоҷикистон е дигар давлат, рамзҳои диниро бадном мекунад;
-ягон шахси воқеӣ е ҳуқуқӣ, ягон фаъолият, касб, молро бадном мекунад.
Дар асоси моддаи 9 қонуни реклама рекламаи бардурӯғ – реклама иҷозат дода намешавад, ки бо ерии он рекламадиҳанда (рекламасоз, рекламапаҳнкунанда) қасдан истеъмолкунандаи рекламаро гумроҳ мекунад.
Дар асоси моддаи 10 қонуни реклама истифодаи рекламаи пинҳонӣ реклама, ки ба тасаввуроти он таъсири манфӣ мерасонад, аз ҷумла тавассути истифодаи видеоҳои махсус (сабти дукарата) ва дигар усулҳо иҷозат дода намешавад.
Дар асоси моддаи 14(1) қонуни реклама дар рекламаи молҳо ҳангоми фурӯши фосилавӣ бояд маълумоти зерин нишон дода шавад:
- ном, макон ва рақами ягонаи мушаххаси шахси ҳуқуқӣ;
- насаб, ном, номи падар, рақами ягонаи мушаххаси соҳибкори инфиродӣ.
Дар асоси моддаи 17 қонуни реклама реклама манъ аст:
- спирти этилӣ, нӯшокиҳои спиртӣ,
- маҳсулоти тамоку ва системаҳои интиқоли электронии никотин,
- аудио, видео ва маводи чопии порнографӣ,
- маҳсулоти хӯроквории кӯдакон ва шишаҳо (шохҳо) барои хӯрокхӯрӣ, пистон, соски,
- маводи мухаддир, моддаҳои психотропӣ, прекурсорҳо ва ҳамтоени онҳо,
 силоҳи ҷангӣ, силоҳи хидматӣ, аслиҳа ва техникаи ҳарбӣ,
- доруҳои доруворӣ, ки аз ҷониби духтур таъин карда мешаванд, инчунин муқоисаи доруҳо бо дигар доруҳо ҳангоми таблиғи онҳо.
Ҳамзамон, таблиғи доруворӣ, техникаи тиббӣ, маҳсулоти тиббӣ ва таҷҳизоти санитарӣ-гигиенӣ, маҳсулоти табобатӣ-профилактикӣ, иловаҳои хӯрокворӣ ва воситаҳои косметикӣ, инчунин таблиғи усулҳои табобат, пешгирӣ, ташхис ва солимгардонӣ танҳо дар сурати мавҷуд будани иҷозатнома ё ҳуҷҷати иҷозатномадиҳии Вазорати тандурустӣ ва ҳифзи иҷтимоии аҳолии Ҷумҳурии Тоҷикистон, аз ҷумла ҳангоми гирифтани патент барои ихтироъ дар ин соҳа иҷозат дода мешавад.
Мувофиқи моддаи 45 Қонуни ҷумҳурии Тоҷикистон аз 19 июли Соли 2022 № 1893 "Дар Бораи доруворӣ, молҳои тиббӣ ва фаъолияти фармасевтӣ" барои таблиғи доруворӣ, молҳои тиббӣ ва воситаҳои парафармасевтӣ иҷозати мақоми ваколатдори давлатӣ дар соҳаи тандурустӣ ҳатмист. Матни таблиғи доруворӣ, молҳои тиббӣ ва парафармасевтӣ бояд бо мақомоти ваколатдори назорати давлатии фаъолияти фармасевтӣ мувофиқа карда шавад ва ба дастурҳои истифодаи онҳо мувофиқат кунад.
Дар асоси моддаи 18 қонуни реклама дар истеҳсол, ҷойгиркунӣ ва паҳнкунии рекламаи молиявӣ (аз ҷумла бонкӣ), суғурта, хизматрасониҳои сармоягузорӣ ва дигар хизматрасониҳои марбут ба истифодаи маблағҳои пулии шахсони воқеӣ ва ҳуқуқӣ, инчунин коғазҳои қиматнок иҷозат дода намешавад:
- дар реклама маълумоти миқдориро, ки ба хизматрасониҳои таблиғшаванда е коғазҳои қиматнок алоқамандии бевосита надорад, ворид намояд;
- кафолати андозаи дивидендҳо аз саҳмияҳои оддии номӣ;
- пеш аз бақайдгирии проспектҳои интишори онҳо коғазҳои қиматнокро таблиғ кунед;
- ҳар гуна кафолат, ваъда е тахминро дар бораи самаранокии ояндаи (даромаднокии) фаъолият, аз ҷумла тавассути эълони афзоиши арзиши қурби коғазҳои қиматнок пешниҳод намояд;
- ҳадди аққал яке аз шартҳои шартномаро хомӯш кунед, агар дар реклама дар бораи шартҳои шартнома хабар дода шавад.
Талабот ба мундариҷаи иттилоот дар бораи хизматрасониҳои пешниҳодшуда боби 6 Дастури № 242 "дар Бораи талабот ба нашри иттилоот аз ҷониби ташкилотҳои қарзии молиявӣ" (Бо Қарори Раесати бонки Миллии Тоҷикистон барои № 120 аз 10.09.2020 тасдиқ шудааст) муқаррар карда шудааст.
Дар асоси моддаи 21 қонуни реклама дар истеҳсол, ҷойгиркунӣ ва паҳнкунии реклама бо мақсади ҳифзи ноболиғон аз сӯиистифода аз беэҳтиетӣ ва набудани таҷрибаи онҳо иҷозат дода намешавад:
 - таҳқири шаъну шарафи волидон (шахсони онҳоро ивазкунанда) ва омӯзгорон, вайрон кардани эътимоди ноболиғон ба онҳо;
- пешниҳоди бевосита ба ноболиғон, то онҳо волидонро (шахсони ивазкунандаи онҳоро) ба харидани молҳои таблиғшуда бовар кунонанд;
- ҷалби таваҷҷӯҳи ноболиғон ба он, ки доштани ин е он мол ба онҳо нисбат ба дигар ноболиғон ягон бартарӣ медиҳад, инчунин набудани ин мол таъсири баръакс медиҳад;
 ҷойгиркунии маълумоти матнӣ, визуалӣ е садоӣ дар реклама, ки ноболиғонро дар ҷойҳо ва ҳолатҳои хатарнок нишон медиҳад;
- кам кардани сатҳи зарурии малакаи истифодаи мол дар ноболиғон, дар ҳолате, ки натиҷаҳои истифодаи мол нишон дода е тавсиф карда шаванд, реклама бояд дар бораи он, ки барои ноболиғони гурӯҳи синну соле, ки мол барои он пешбинӣ шудааст, воқеан имконпазир аст, маълумот диҳад:
- дар ноболиғон тасаввуроти ғайривоқеӣ (таҳрифшуда) дар бораи арзиши (нархи) мол, аз ҷумла тавассути истифодаи калимаҳои "танҳо", "ҳама чиз" ва ғайра, инчунин тавассути нишондиҳандаи мустақим е ғайримустақим, ки моли таблиғшаванда барои ҳама буҷети оилавӣ дастрас аст, эҷод карда шавад.
Истифодаи матнӣ, визуалӣ е садоии тасвирҳои ноболиғон дар таблиғоте, ки бевосита ба молҳои ноболиғон дахл надорад, иҷозат дода намешавад.
Муқаррароти ниҳоӣ
Таҳрири амалкунандаи Ин Талабот дар Сомонаи интернетӣ дар суроғаи __________
Нашр аз 01.12.2025 г.